Ya una mes se ha terminado! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Josephine Hartkamp - WaarBenJij.nu Ya una mes se ha terminado! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Josephine Hartkamp - WaarBenJij.nu

Ya una mes se ha terminado!

Door: Josephine

Blijf op de hoogte en volg Josephine

01 September 2013 | Chili, Santiago de Chile

Zo'n lekker vakantie gevoel! Er is alweer een maand voorbij, maar het voelt net als een lekker lange vakantie hier. De afgelopen 2 weken heb ik stage gelopen als supervisor van de minibar. Het houdt in dat ik van alle hotelkamers in het hotel moet registeren of er gebruik is gemaakt van de minibar. Met een portofoon wordt er gecommuniceerd welke kamer vertrekt. Ik daar snel naar toe om te checken en dat dan weer doorgeven aan de receptie. Alles wat er door de portofoon wordt gecommuniceerd is in spaans of course. En mijn keywords zijn 'Puedes repetir por favor?' want ik versta helaas nog langs niet alles. Het gaat wel een stuk beter met spreken en verstaan. Ik kan sommige onderwerpen begrijpen en in basis woorden mezelf verstaanbaar maken. yeaah eindelijk! Ze vinden het ook echt super leuk als je Chileense woorden gebruikt. Maar er zijn ook nog genoeg gelegenheden waarin ik er echt niets van kan verstaan.

Vorig weekend ben ik naar een chileense bruiloft geweest, echt wel speciaal. De ceremonie begon in de kerk met een formele dienst. Heel veel mensen hier in Chili zijn katholiek en het was ook wel merkbaar tijdens de dienst dat het geloof een grote rol speelt hun leven. Ook hebben ze kleine bijgelovigheden, best grappig. Bijvoorbeeld in het hotel is er geen 13e verdieping; het gaat meteen van 12 naar 14. Echt bizar dacht ik, dus ik vroeg het aan iemand en zij keek me heel verbaasd aan alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Dus ik vertelde dat in Nederland dit niet zo gebruikelijk is. Dat was voor haar best raar want dat is toch 'mal suerte'.

Nadat de dienst was afgelopen werd het feest voortgezet in een kasteel op de Santa Lucia een mooie berg/heuvel midden in de stad. Echt waanzinnig mooie plaats. Het kasteel is gebouwd tegen de rotswand aan en binnenin zie je ook gewoon de echte rotswand. We werden ontvangen met een lekker glas champagne en wat tapas. Daarna naar een grote zaal, waar we een driegangendiner kregen en het feest begon. De dansvloer werd geopend met een traditionele eerste dans van de bruid en de bruidegom. Haar jurk was zo mooi, ik was echt wel een beetje jaloers. En het dansen kon beginnen tot laat in de avond. Het was echt een leuk feest en een eer om het een keer mee te maken hier in Chili.

Gisteren ook een indrukwekkende ochtend meegemaakt. Om 10 uur had ik met een vrouw afgesproken om samen het museum van mensenrechten en herinnering te bezoeken. Dus ik stond heel braaf om kwart voor 10 bij het museum. Chilenen zijn alleen niet zo stipt als Nederlanders. Dit heb ik ook wel eerder gemerkt, maar ik kan daar nog niet zo aanwennen. Toen ze er om 10:15 nog niet was, begon ik een beetje te twijfelen of ik het spaans wel goed begrepen had door de telefoon, maar ik durfde nog niet helemaal te bellen. Om 10:30 besloot ik toch maar even te bellen. 'Hola! Como estas? Si si, vengo ahora, algunos minutos.' Gelukkig had ik het dan toch goed begrepen, dus om kwart voor 10 kwam ze ook echt.

Een super lieve vrouw, die me alles wilde uitleggen over de geschiedenis van Santiago. Over de periode van de revolutie onder leiding van Salvador Allende en zijn afzet door het Congres van Chile. Waanzinnig indrukwekkend wat er allemaal gebeurd is toen. Zij zelf heeft haar vader verloren in die periode en dat maakte het nog indrukwekkender om haar verhaal te horen. Het maakte het zo realistisch. In het museum hingen ook foto's van haar vader en foto's van haar broer op zoek naar haar vader. Op dat moment kreeg ik wel even waanzinnig kippenvel en tegelijkertijd een waanzinnig respect dat ze er zo open over kan praten en met een rechte rug. Toen ik hiervan terugkwam moest, was ik wel een beetje beduusd. Het is namelijk nog zeer recent, slechts 30 jaar terug.

De 18de september is de dag dat Chili onafhankelijk werd en dat wordt nog steeds uitbundig gevierd. De 18de, 19de en 20ste zijn officiële vrije dagen en de meeste Chilenen nemen een hele week vrij om de vrijheid te vieren en te genieten. Vele feesten en maaltijden, drank en muziek door heel het land. De afgelopen maand heeft ook iedereen het erover en vraagt wat je dan gaat doen. Want het niet vieren is out of de question. We gaan daarom met het huis naar het zuiden rondtrekken voor een paar dagen. Het plan is om een auto te huren en dan lekker te gaan rondrijden. Een beetje naar het strand en misschien wat steden bezoeken. Echt super leuk. Ik ben waanzinnig benieuwd!

Ciao, ciao!

  • 01 September 2013 - 22:52

    Paula:

    Wat een enige ervaring weer, Josephine. En wat gaat dat snel hè, alweer een maand daar te zijn. Geniet ze!
    Liefs, Paula

  • 02 September 2013 - 18:36

    Anne:

    Hee Joos!
    Wat heb je weer een leuke blog geschreven! Ik ben blij dat je schrijft dat het Spaans na vier weken al wat beter gaat, dat geeft me toch een beetje moed na de eerste stagedag haha.
    Nou meid, veel plezier weer aankomende dagen, zeker met dat feest :)
    Xxxxxxxx

  • 02 September 2013 - 19:56

    Selma:

    Wat een belevenissen zeg, klinkt allemaal geweldig. Ben blij dat je er zo van geniet. Hou vast dat gevoel en nog heel veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Santiago de Chile

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 November 2013

La primavera llegó!

22 September 2013

Sur prendido, un viaje excelente!

01 September 2013

Ya una mes se ha terminado!

19 Augustus 2013

Una otra semana de mí vida

08 Augustus 2013

Eerste week como latino!
Josephine

Actief sinds 04 Aug. 2013
Verslag gelezen: 941
Totaal aantal bezoekers 7792

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 19 December 2014

Helsinki it is!

04 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: