Sur prendido, un viaje excelente! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Josephine Hartkamp - WaarBenJij.nu Sur prendido, un viaje excelente! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Josephine Hartkamp - WaarBenJij.nu

Sur prendido, un viaje excelente!

Blijf op de hoogte en volg Josephine

22 September 2013 | Chili, Santiago de Chile

Hola!

Net teruggekomen van mijn eerste echt trip in Chile. Echt waanzinnig hoe mooi Chili is! De landschappen zijn zo mooi en zo verschillend van plaats tot plaats.

Zondag in het begin van de avond gingen we op weg om de auto op te halen. We hadden een busje gereserveerd voor 12 personen, maar met 9 personen en bagage paste het precies. Gelukkig was Conny, mijn huisgenootje, net 25 geworden en was het mogelijk om de bus te huren. Bij de verhuur waren we nog wel een beetje zenuwachtig of alles goed zou gaan, maar zonder problemen kregen we het busje mee.

Hup snel op weg terug naar huis om de anderen op te pikken en de bagage in te laden. Natuurlijk gaat alles een beetje slomer dan gepland met zo'n grote groep, maar om 9 uur vertrokken we, op naar het zuiden! Iedereen was zo vrolijk en had zo veel zin om lekker te gaan reizen. Met een lekkere beat begonnen we dan ook aan de lange reis. De eerste stop was Púcon, een klein toeristisch dorpje dat bekend staat om de vele termen in de omgeving. Hier kwamen we aan om 5 uur 's ochtends. Allemaal helemaal uitgeput, even in de auto geslapen en om 10 uur konden we het hostel in om daar nog een uurtje verder te slapen.

Daarna was iedereen wel toe aan wat sightseeing. Met het busje op weg naar de vulkaan in Villarica om deze te beklimmen. Zo raar want het was een mooie dag, lekker zonnetje en best warm, maar zodra we de vulkaan opreden zagen we alleen nog maar sneeuw en begon het ook te sneeuwen. Nog een stukje verder omhoog gelopen en vandaar was het uitzicht echt geweldig, zo super mooi. Alleen ook best koud, dus na een uurtje besloten we weer verder te gaan.

De volgende bestemming was 'los ojos de caburgua'. Een plaats met verschillende watervallen, erg erg mooi. Natuurlijk wat rond gelopen en foto's genomen. Op een gegeven moment was er een plaats met wat stenen over de rivier en Nicolas overtuigde ons om over te steken en zo een rondje te lopen. Twee meter verderop was de waterval, dus best wel eng, maar het lukte om over te steken. Bijna waren we weer terug bij de auto, maar toen bleek dat we nog een keer de rivier moesten oversteken wat aan de andere kant helemaal niet mogelijk was. Gracias Nicolas!;) Dus moesten we weer terug lopen, terug oversteken en kwamen we gelukkig weer bij de auto. Stiekem voelden we ons wel erg avontuurlijk.

Voor de zonsondergang reden we naar een meer. Daar heerlijk rustig gezeten en de zon achter de bergen zien ondergaan. Een perfecte eerste dag! 's Avonds heerlijk in een restaurantje gegeten en wat opwarmen bij de kachel. Iedereen was waanzinnig moe, dus in het hotel nog een drankje gedaan en heerlijk gaan slapen.

De volgende dag naar een nationaal park gereden voor een trekking. Heerlijk door de natuur lopen en zo waanzinnig mooi wat je allemaal ziet. Paadjes vlak langs een meer, maar slechts op een hoogte van een paar 100 meter, paadjes waar je links rechts en boven je bamboe hebt, paadjes langs watervallen. Echt super mooi! Terug bij de auto zijn we snel terug gereden naar Púcon om onze spullen op te halen, omdat we 's avonds nog naar Valdivia vertrokken. Onderweg gestopt bij een empanada tent, de overheerlijke deegbroodjes gevuld met alles wat je maar kunt bedenken, om wat energie te krijgen en daar begonnen we aan de volgende reis.

's Avonds kwamen we in Valdivia aan in een klein hostel 'Hostal Internationaal', met een super lieve Chileense eigenaresse. Ze kon ons precies vertellen wat we moesten bezoeken en hielp ons met alles wat we maar nodig hadden. In het hotel super toevallig bleken ook nog wat Franse vrienden van Bénédict te overnachten, dus samen een drankje gedaan en lekker gaan stappen.

De volgende dag was 18 september, de grote dag waarom we eigenlijk een week vakantie hadden. Het is namelijk de dag van de onafhankelijkheid en dat wordt in Chile waanzinnig groot gevierd. Overal in het land zijn er 'Fonda's'. Dit zijn plaatsen waar me feesttenten opzet en gedurende de dag spelletjes worden gespeeld en markten zijn en in de nacht waanzinnig wordt gedanst en gedronken. Natuurlijk wilden we dit ook mee maken dus 's middags daar heerlijk gegeten, in het zonnetje gezeten en wat rondgelopen. Vervolgens terug naar het centrum voor een boottocht over de rivieren in Valdivia en een bier-, cider- en likeur proeverij gehad. Heerlijk genoten, maar het was ook wel heel erg koud.

Terug in het hotel wat opgewarmd in een restaurantje gegeten en terug naar de Fonda om op zijn Chileens de nacht te vieren. De hele avond alleen maar gedanst onder het genot van terremotos, een Chileens zoet alcoholisch drankje. Een chileen heeft me daar ook wat van de cueca geleerd, de chileense volksdans. Super grappig, het is een beetje cowboy-achtig, zwaaien met een zakdoek en de jongen probeert op die manier een meisje te veroveren. Iedereen was super vrolijk en de sfeer was super goed, een avond om niet snel te vergeten.

De volgende dag opweg naar Puerto Varas en langs Fruttillar gereden. Dit zijn dorpjes aan een groot meer. Deze streek heeft veel Duitse invloeden. Heel veel dingen hebben Duitse namen en overal wordt 'Kuchen' verkocht. Erg mooi, maar helaas regende het heel erg veel, dus hebben we niet meer heel erg veel gezien. 's avonds in Puerto Varas nog een andere Fonda bezocht en wat spelletjes gedaan in onze gehuurde huisjes. Super speciaal want José en Mario, twee jongens uit Guatamala, hadden een fles Guatemalaanse rum meegenomen, die ze het hele jaar al hadden bewaard voor een speciale gelegenheid. En speciaal voor ons hebben ze deze opengemaakt en mochten we allemaal wat proeven.

De volgende dag was het plan om naar een nationaal park te gaan voor een trekking, maar het regende de hele dag. Dus hebben we besloten om terug te rijden naar het Noorden. Halverwege zijn we nog gestopt bij de zee, heerlijke verse vis gegeten en een ander meer bezocht. Iedereen was super moe en we zijn uiteindelijk terug naar Santiago gereden waar we gisternacht zijn aangekomen.

Het was echt een super leuke reis! Ik wil nog veel meer reizen. Helaas gaat de tijd zo snel. Ik bedacht me gister dat ik al bijna twee maanden in Chili ben, echt waanzinnig.

Morgen begin ik op de afdeling van het secretariaat in het hotel. Ben benieuwd!

Muchos besos!

• 29 November 2013 - 09:31

Carla Parker-Hartkamp:

Lieve Josephine,Je tante van het kastje volgt je blog en geniet er van.Het klinkt dat je je best ver maakt.Het klinkt een groot wild land.Fijn dat je een groep vrienden hebt waar je mee op kunt trekken.
    Toen Ik 19 was ging Ik in mijn eentje in London werken als au pair,Ik heb er nooit spijt van gehad en het was in 1952 not veilig om dinged in je eentje te doen.Geniet maar fijn.
    EEG je total ander voedsel of kun jeje ook wel voor jezelf koken.?